De ontwikkeling tot succes

Ontwikkeling van Junior Consultant tot Adjunct-Directeur

Na het afronden van de opleiding Commerciële Economie in 2008 ging ik op zoek naar een baan. In die tijd was dat niet echt “op zoek” gaan, ik werd door veel recruiters benaderd. Een van deze recruiters vertelde mij over Zestgroup. Ik heb uiteindelijk drie aanbiedingen gekregen van diverse bedrijven waar ik uit kon kiezen: twee in de consultancy en één als accountmanager.

In eerste instantie ga ik tijdens de sollicitatieprocedure af op mijn gevoel en de klik met de medewerkers in een bedrijf. In het tweede gesprek bij Zestgroup, waarvoor ik wat zenuwachtig was, kwam Ron Saas in een spijkerbroek en een poloshirt omdat hij na ons gesprek ging paintballen met de Zest Industries groep. Vervolgens begon ik het gesprek met mijzelf te verkopen en ik vertelde waarom ik zo geschikt was voor de functie. Ron gaf aan dat die toets al door de recruiter gedaan was. Hij wilde juist weten met wat voor persoon hij te maken had. Dit gesprek is me altijd bijgebleven.

Het selecteren van nieuwe collega’s vindt nog steeds voornamelijk plaats op basis van karaktereigenschappen.

Daarnaast hebben het ondernemende model met aantrekkelijk salaris, de ontwikkelmogelijkheden en het aansprekende klantenportfolio van het bedrijf mij overtuigd om voor Zestgroup te kiezen. Het selecteren van nieuwe collega’s vindt nog steeds voornamelijk plaats op basis van karaktereigenschappen. De methoden en technieken die je moet beheersen worden aangeleerd via de Zest Academy.

Het ontwikkelingsprincipe

Inmiddels 10 jaar later kan ik zeggen dat Zestgroup een zeer goede keuze is geweest en dat hetgeen dat besproken is in de gesprekken mij ook geboden is. Ik heb mijzelf in de jaren die ik nu voor Zestgroup werk ontwikkeld van Junior Consultant tot Adjunct-Directeur van Zest Industries.

Ik geloof in ontwikkeling volgens het 70-20-10 principe. 70% van wat je leert, leer je on-the-job, in de praktijk, door te experimenteren. 20% van wat je leert, leer je door interactie met peers. Het sterkt je als je in je omgeving altijd ervaren mensen opzoekt om mee te sparren om gezamenlijk je kennis te verbreden. 10% van wat je leert, leer je door trainingen en workshops. Dit zul je moeten opvolgen met directe toepassing in de praktijk en on-the-job coaching.

Als ik het principe op mijn ontwikkeling toepas, heb ik bij Zestgroup altijd tot alle drie de leervormen toegang gehad en daar gebruik van gemaakt. Uitdagende opdrachten bij een diversiteit aan grootzakelijke klanten waar je on-the-job kunt leren, met coaching vanuit de ervaren collega’s om je heen, zowel vanuit de klant als andere praktijksituaties van Zesters, ondersteund door diverse hardskills trainingen op het gebied van Agile, Lean en Projectmanagement en softskills trainingen als faciliteren, presenteren en sales.

Eigen ervaring

Aanpassingsvermogen is een van de belangrijkste competenties als consultant en leidinggevende. Je komt er niet door hetzelfde trucje telkens weer te herhalen. Je moet de interne organisatie continu aanpassen aan de eisen die de markt en de klant daaraan stellen. Sterker nog, daarin moet Zestgroup vooroplopen en de klant vertellen wat hij nodig heeft om de komende jaren te excelleren.

In mijn managerial functie bij Zestgroup heb ik de afgelopen jaren geleerd dat de begeleiding van consultants altijd een maatwerktraject is. Ook de vormgeving van een advies- en implementatietraject is voor iedere klant maatwerk en moet passen bij de cultuur, de omgeving en de klantspecifieke situatie.

Zeer interessant en leerzaam vind ik dat ik naast uitdagende klantopdrachten ook actief ben op het gebied van HR, sales, marketing en business development. Daarbij spreekt de combinatie tussen het ontwikkelen van een consultancybedrijf en het helpen van gerenommeerde klanten mij nog steeds erg aan. Daarentegen kan de reistijd bij sommige opdrachten een minpunt zijn. Een ander aspect dat soms minder prettig is, is de tijdelijkheid van klantopdrachten. Je moet regelmatig afscheid nemen na een mooie tijd van samenwerking omdat een opdracht is afgelopen. Maar de dynamiek en de continu veranderende uitdagende klantopdrachten zou ik niet willen missen.

Elke opdracht is weer anders, medewerkers ontwikkelen zich continu, de markt is volop in beweging, waar wij als Zest vervolgens op inspelen. En ik als persoon ontwikkel continu mee!

Ben jij klaar voor een volgende stap in jouw carrière? Bekijk onze vacatures!

Want to know more?

More information, contact, apply; we'd love to hear from you!