Wat maakt consultancy nou zo leuk?

Een laagdrempelige uitleg over een breed begrip

Bijna 13 jaar geleden ben ik gestart in de consultancy, eigenlijk had ik al een vergelijkbare rol, maar niet als externe consultant. Zo nu en dan sta je stil bij wat je aan het doen bent en of je daar nog echt plezier uit haalt. Met volle overtuiging kan ik “ja” zeggen. Maar wat maakt het dan zo leuk? Waarom besteed ik er zoveel energie aan en waarom blijft het maar energie geven? En waarom is het zo moeilijk uit te leggen op een verjaardag wat ik nou precies doe?

Hoe ik consultancy uitleg op een verjaardag

Om met het laatste te beginnen, wat doe ik als consultant. Sinds ik kinderen heb, heb ik geleerd alles (althans zoveel als mogelijk) in begrijpelijke taal te brengen. Ik vertel mijn zoons van 12 en 16 dat ik een bedrijvendokter ben, de patiënt is niet echt ziek, maar hij kan wel beter worden. “En waarin kan hij dan beter worden?”, ja, mijn kinderen hebben leren doorvragen. Ik leg dan uit dat ieder bedrijf iets wil verkopen waar een ander wat aan heeft; zo verkoopt een snoepwinkel snoep, gaan we naar de bakker voor brood, de slager voor vlees en de kaasboer op de markt voor onze kaas.

“Dus jij hebt de supermarkt bedacht?” Nou, nee… toch lastiger uit te leggen dan je denkt.

“Maar dat kost wel veel tijd?” Precies! Daarom heeft iemand ooit een supermarkt bedacht; zodat je alle winkels op één plek hebt. Door het groter in te kopen kan het goedkoper worden en gaan meer mensen ernaartoe. “Maar dat is toch niet leuk voor die kleine winkels?” Precies, maar zij leren zich te specialiseren en bieden vaak een hogere kwaliteit, dus is het lekkerder. “Dus jij hebt de supermarkt bedacht?” Nou, nee… toch lastiger uit te leggen dan je denkt. Feitelijk is iedere consultant bezig met verbeteringen en veranderingen, het liefst is iedere verandering ook een verbetering, maar dat is vaak niet voor iedereen in een bedrijf gelijk. Soms optimaliseren we processen, waardoor het werk verschuift, makkelijker wordt of het werk wordt juist complexer door nieuwe wet- en regelgeving en vereist het een aanpassing op de werkvloer. Juist deze dynamiek tussen veranderen/verbeteren, de betekenis daarvan voor een bedrijf en de mensen binnen het bedrijf maken consultancy zo leuk.

Iedere klant is anders, ieder persoon waarmee je werkt is uniek, iedere verandering vergt zijn eigen manier van implementeren. Als consultant dien je dus een brede interesse hebben en van veel markten thuis zijn. Of het nou methoden en technieken zijn, modellen, soft skills of iets anders: je moet altijd alles inzetten om het begrijpelijk en geaccepteerd te krijgen, daarna geïmplementeerd en geborgd. En nee dat is niet makkelijk, dat is keihard werken. Werken aan je ontwikkeling, kennis, en de manier van omgaan met mensen. Je reist meer dan gemiddeld en ziet je eigen collega’s minder.

Wat consultancy leuk maakt

Ik vergelijk consultancy met topsport of het realiseren van een wereldrecord. De voldoening is groot als iets moeilijk is, als je er hard voor werkt, waarin het eerst bijna onmogelijk lijkt, maar je het toch voor elkaar krijgt. En in de consultancy werk je in een kortere tijdshorizon dan een reguliere werknemer, dus die inspanning versus beloning zit dichter op elkaar.

“Ik vergelijk consultancy met topsport of het realiseren van een wereldrecord.

Is het dan alleen de spanning en realisatie die het zo interessant maakt? Nee dat niet, maar is wel een belangrijke factor. De rest zit in de energie die je collega’s je geven. Allemaal uit op een betere en slimmere manier van werken, de klant nog beter helpen. Inspirerend en motiverend. Daarnaast hebben alle consultancybedrijven een grote uitdaging aan het binden van hun collega’s, dus doen zij meer dan gemiddeld aan teambuilding, events, borrels, kennisdeling, etc.

Daarnaast komt er van veel kanten positieve energie, die het harde werken in balans houden. Toch is een goede consultant een “luie consultant”. Althans dat is me ooit verteld. De uitleg erachter gaat meer over een efficiënte en slimme consultant, immers een luie consultant organiseert zijn werk en zorgt voor simpele oplossingen. En laat dat nou precies zijn wat het mogelijk maakt om zaken bij de klanten te implementeren en borgen. We moeten de klant achter kunnen laten met de geïmplementeerde verandering/ verbetering zonder dat wij of de klant angst heeft dat het weer versloft, we doen nou eenmaal niet graag twee keer hetzelfde.

Wat doe ik over 10 jaar? Als het mag nog precies hetzelfde: elke dag weer de uitdaging aangaan met mensen die mij inspireren en motiveren. Samen met hen steeds slimmer en beter worden om onze klanten nog meer te kunnen bieden!

 

Want to know more?

More information, contact, apply; we'd love to hear from you!